
Afbeelding van een boot van de vervoersmaatschappij Estafette in de Hollandse IJssel ter hoogte van Oudewater. Utrechts Archief - 1910 Publiek Domein 1.0
De Hollandse IJssel
Eeuwenlang is de Hollandse IJssel intensief in gebruik geweest door de scheepvaart. De rivier bood een handige manier van goederen- en mensenvervoer. De zogenoemde IJsselsteentjes, die in een groot aantal steenovens langs de rivier werden gebakken, zijn via de rivier naar plaats van bestemming vervoerd. Hoewel de Hollandse IJssel nu nog vooral door de recreatievaart wordt gewaardeerd, is het historisch wel verantwoord deze rivier een rivier van bedrijvigheid te noemen. De rivier bracht welvaart naar de regio.
Met een lengte van 46 kilometer loopt de Hollandse IJssel van het Utrechtse Nieuwegein naar het Zuid-Hollandse Rotterdam. Als zijarm van de Lek trad de Hollandse IJssel in de Middeleeuwen veel buiten haar oevers. Daarom werd in 1285 besloten de rivier af te dammen, wat de rivier temde, maar er ook voor zorgde dat die verzandde, waardoor die moeilijker begaanbaar werd. Wel werden overstromingen voorkomen, wat erg belangrijk was voor de vestiging van mensen in het gebied. Rond 1860 besloot men het overgrote gedeelte van de Hollandse IJssel te kanaliseren om het goed begaanbaar te houden. Door sluizen kent de rivier geen getijden meer.